1. Przed rozpoczęciem pracy przygotuj swój własny moodboard, czyli tablicę pełną inspiracji i tego jak ma wyglądać Twój projekt – możesz założyć ją wirtualnie na Pinterest albo zrobić samodzielnie – z gazet i wydruków. To świetna metoda na zobrazowanie grafikowi tego, jak ma wyglądać efekt finalny.
Co to oznacza: Im lepiej przygotujesz się do przekazania informacji tym większe szanse na to, że Wasza współpraca będzie przebiegać w dobrej atmosferze i tempie. Jeżeli nie masz czasu na przygotowanie kompozycji zbierz przykłady tego co Ci się podoba, jaką masz estetykę, co przyciąga Twój wzrok, jaki efekt chcesz osiągnąć.
2. Grafik podchodzi do swojego projektu emocjonalnie, zwłaszcza na początku, kiedy powstaje pierwsza, autorska wersja grafiki, jeszcze przed Twoją weryfikacją. Projekt to jego dziecko i mimo że wymaga poprawy, tak by jednak okazało się Twoje, to dla niego na zawsze pozostanie perfekcyjny.
Co to oznacza: Na początku może na Twoje uwagi i korekty zareagować sprzeciwem i próbować przekonać Cię do swojej wersji. Czasami będzie miał rację, ale jeżeli wiesz, że to nie jest to, że nie czujesz tego projektu i się z nim nie utożsamiasz to nie poddawaj się bez walki ;) Projekt ma się podobać Tobie i odzwierciedlać Twoje potrzeby.
3. Komunikacja, komunikacja, komunikacja – nie ma ważniejszego i bardziej niedocenianego słowa w sferze zawodowej.
Co to oznacza: Im jaśniej i dokładniej wyjaśnisz co masz na myśli i co chcesz osiągnąć tym większe szanse, że znajdziecie nić porozumienia. Pisz prostymi zdaniami, podawaj przykłady, wyobraź sobie, że tłumaczysz coś dziecku, które pierwszy raz o tym słyszy – to co wyświetla się w Twoim umyśle to często zupełnie inny obraz, niż ten, który pojawia się u Odbiorcy komunikatu.
4. Jeżeli masz taką możliwość, a projekt jest wymagający to ustalaj wszystko osobiście.To zupełnie inna forma komunikacji i zapewnia najlepsze zrozumienie drugiej osoby. Możesz także zaplanować pierwsze spotkanie, na którym wspólnie omówicie projekt, zanim rozpoczniecie współpracę.
Co to oznacza: Rozmowa podczas spotkania + notatki, które zostaną potem przesłane do obu stron (patrz kolejny punkt) to rozwiązanie idealne, ale nie zawsze możliwe, z racji tego, że często pracujemy z osobami, z różnych części kraju, a nawet świata. Czy wówczas realizacja projektu jest zagrożona? Nie, ale wymaga od Ciebie większego nakładu pracy na początkowym etapie – solidnie przygotuj „Brief”, czyli założenia, jakie przekażesz grafikowi. Wskazówki znajdziesz poniżej.
5. Jeżeli masz możliwość zorganizowania spotkania bądź regularnego spotykania się, z wykonawcą projektu to nie zapomnij o tym, by po rozmowie - kiedy na gorąco wszystko pamiętasz i masz poukładane w całość - wysłać podsumowanie spotkania. Ustalenia, które pamiętacie danego dnia bardzo szybko mogą Wam umknąć w natłoku informacji i rozpraszaczy dnia codziennego. Dodatkowo pozwoli to grafikowi usystematyzować pracę i realizację kolejnych etapów.
6. Zadbaj o prostotę i
jasność przekazu, jeżeli komunikujesz się mailowo:
* pisz prosto, obrazowo i
nie forwarduj (opcja prześlij dalej), bo jeżeli Ty nie rozumiesz
czytanego tekstu to grafik też prawdopodobnie go nie zrozumie, a
Twoim zadaniem jest dostarczyć mu konkretną informację
* komunikuj się obrazkowo – nie pisz, że chcesz zastosować kolor niebieski, którego istnieje wiele różnych odcieni - załącz obrazek/zdjęcie/grafikę, na której jest dokładnie ta barwa, na jakiej Ci zależy i którą chcesz przenieść na projekt
* nie wysyłaj kilku maili z uwagami, które już masz – zbierz je wszystkie razem i wyślij jedną wiadomość. Ceń czas grafika i swój – jak uruchomi program to najlepiej pracuje mu się wprowadzając wszystkie uwagi od razu
7. Kolory, które widzisz na swoim monitorze mogą znacząco różnić się od tych, które widzi grafik i które docelowo wyjdą w druku. Stąd dając konkretny odcień, jaki chcesz uzyskać na projekcie albo wybierając go z palety kolorów Pantone* masz gwarancję, że nie czeka Cię rozczarowanie. Możesz także zlecić próbny druk, podczas którego zweryfikujesz jak wygląda gotowy projekt.
Zadania dla Ciebie, czyli
chroń swój interes:
- ustal od razu czy jest przedpłata (i w jakiej wysokości), za rozpoczęcie pracy czy rozliczacie się jedynie na końcu, po akceptacji projektu
- omówicie formę rozliczenia – umowa zlecenie, faktura - co preferujesz Ty, a co druga strona?
- rozróżniaj ceny netto od brutto (podatek VAT)
- ustal czy jest jakieś ograniczenie co do ilości poprawek, żeby potem nie dostać informacji, że teraz za każdą dodatkową uwagę zapłacisz więcej
- ustal czy jak projekt finalny Ci się nie spodoba to nadal płacisz za niego pełna kwotę czy jedynie przedpłatę za włożony czas pracy
- zapytaj co dostajesz finalnie (np. w przypadku logo mini księgę znaku, czyli wytyczne do jego stosowania, projekt na krzywych, pliki otwarte i poglądówki, z których będziesz korzystać – JPG, PNG, prawa do projektu)
* wzornik/system identyfikacji kolorów, który zapewnia idealne odwzorowanie zadanego w projekcie koloru – takie wydruki są droższe, ale gwarantują m.in. osiągniecie koloru złotego czy srebra.
Dodatkowa uwaga na koniec: W sieci jest masę ofert od grafików-freelancerów, zanim jednak rozpoczniesz współpracę z daną osobą sprawdź jej portoflio (np. na Behance) i pamiętaj, że logo za 50 zł nie będzie tym na czym Ci zależy i raczej nie spełni Twoich oczekiwań...