1. Nie badają rynku przed startem - najczęstszy i najpoważniejszy błąd.
Zanim zaczniesz płacić ZUS sprawdź czy jest zapotrzebowanie na Twój produkt/usługę. Poczytaj
o działalności nierejestrowanej i testuj swój pomysł na żywym organizmie. Załóż kanały w social media - wrzucaj zdjęcia produktów, postuj, informuj i zadawaj pytania na grupach tematycznych.
2. Nie robią nawet wstępnej kalkulacji, czyli nie wyliczają ile sztuk danego produktu muszą sprzedać by wyjść na czysto, ile powinna kosztować dana usługa czy jak wycenić swoją pracę. Nie wiedzą jakie będą comiesięczne koszty prowadzenia działalności i jakim kapitałem dysponują na starcie.
3. Myślą, że Odbiorca sam ich znajdzie - jasne, zwłaszcza w otaczającym szumie informacyjnym Klient tylko czeka by przeczesać internet i wybrać nieznaną mu markę, o której nigdy nie słyszał. Zastanów się wcześniej jakimi kanałami i jakimi metodami wypromujesz swój produkt/usługę, jaka jest grupa odbiorców, do której go kierujesz, co chcesz przekazać potencjalnym Klientom.
4. Nie czytają i nie podpisują umów - w biznesie funkcjonują inne zasady niż
w życiu prywatnym - musisz skupić się na sobie i martwić się o siebie. Mieć pewność, że drobnym drukiem nie jest napisane nic, co może Ci zaszkodzić,
a zleceniodawca nie zrezygnuje w ostatniej chwili zostawiając Cię na lodzie. Najlepszym zabezpieczeniem, które chroni obie strony są formalności.
5. Nie mają księgowej - wsparcie merytoryczne w kwestii finansów jest ważne, a pewność że podatki rozliczone są poprawnie na wagę złota. Nie oszczędzaj na dobrej księgowej, bo to znacznie ułatwi funkcjonowanie Twojej firmy, a Tobie pozwoli skupić się na innych aspektach prowadzenia biznesu.
6. Pracują non stop - to prawda, że z własnej firmy "nie wychodzi się do domu", a myśli nieustannie krążą wokół tego, co można jeszcze zmienić i dopracować. Ale jeżeli pracujesz non stop, nie idąc do przodu, a efekty są takie same, to znaczy, że nie pracujesz efektywnie. Zastanów się co pochłania Twój czas i czemu nie przekłada się to na zyski. Jakie są priorytety Twojej marki? Jaka jest jedna rzecz, której zrobienie czy osiągnięcie znacząco poprawiłoby funkcjonowanie Twojej firmy?
6* albo nie pracują wcale, a chcieliby, żeby spadł na nich od razu złoty deszcz. Ja też lubię posiedzieć w kawiarni przy latte, stukając w klawisze MacBook'a, ale prowadzenie firmy nie wygląda, tak jak przedstawiają to w hollywoodzkich produkcjach. Ba! Na początku to ciężka praca, która wymaga zaangażowania, czasu i systematyczności. Zanim Twój biznes będzie samonapędzającym się perpetuum mobile musisz wypracować to sobie działaniem i poświęceniem.
7. Growth-hacking to ich słowo klucz. Każdy chce, żeby jego firma się rozwijała, rosła w siłę i podbijała rynek, ale nie zapominajmy, że dynamiczny wzrost ma swoje konsekwencje i łączy się
z dodatkowymi kosztami.
Zanim wyruszysz zdobywać świat przeanalizuj czy Twoja firma jest gotowa zatrudnić nowych pracowników, powiększyć lokal albo wziąć kredyt na dalsze działania. Czy chcesz być bardziej zestresowany i ponosić większą odpowiedzialność, żeby wejść na kolejny poziom? Może jako jednoosobowa działalność utrzymujesz satysfakcjonujący Cię poziom, który od początku był Twoim celem? Słuchaj intuicji i nie zapominaj o swoich priorytetach.